Kako najlakše podići imunitet?

26.03.2020
Kako najlakše podići imunitet?

Imunitet je odbrambeni sistem našeg organizma koji je tu da nas brani od bakterija, virusa, infekcija, parazita i drugih negativnih spoljnih uticaja. Urođeni imunitet imamo svi – stekli smo ga putem antitela majke koja se prenose na plod i putem majčinog mleka. Stečeni imunitet se razvija postepeno tokom života tako što naše telo pamti reakcije na antigene sa kojima se susreće. Iako genetika igra veliku ulogu u jačini našeg imuniteta, sa godinama sve bitniji faktor postaje stil života i okolina u kojoj živimo.


Koji su simptomi pada imuniteta?


Pad imuniteta znači da je naše telo podložnije negativnim spoljnim uticajima više nego uobičajeno. Neki od standardnih simptoma pada imuniteta su:

·        Malaksalost, hronični umor i odsustvo energije na dnevnom nivou

·        Česte ili povratne infekcije

·        Pad kvaliteta noktiju (nokti se lako krzaju i listaju), kose (kosa je beživotna i lako lomljiva) i kože (suva, problematična koža sklona ekcemima i drugim promenama)

·        Sporo zarastanje rana

·        Spor i težak oporavak od preglade i gripa

·        Pojava herpesa na usnama ili koži

Postoje i drugi simptomi pada imuniteta, ali je ubedljivo najčešći hronični umor, praćen dugotrajnim prehladama od kojih organizam nikako da se potpuno oporavi.


Šta dovodi do pada imuniteta?


Najčešći uzroci pada imuniteta su:

·        Nezdrava i neredovna ishrana

·        Nedovoljno sna

·        Velika izloženost stresu na dnevnom nivou

·        Nezdrave navike poput pušenja i preteranog unosa alkohola

·        Odsustvo fizičke aktivnosti


Kako najlakše podići imunitet?


Podizanje imuniteta je usko vezano za stil života svakog od nas. Vremena je uglavnom malo, a izgovora puno u svakodnevnom životu. Međutim, na duge staze se više isplati održavati jak imunitet nego čekati da bolest nastupi pa sanirati posledice. Zato ćemo u narednim redovima sumirati najvažnije stavke za jačanje imunog sistema:


1. Zdrava i redovna ishrana

Često umesto tri obroka imamo dva, od kojih je bar jedan nabavljen u pekari ili obližnjem fast food restoranu. Ishrana siromašna vlaknima i vitaminima, a bogata šećerima i mastima šteti našem organizmu. Za jak imunitet potrebna je raznovsna ishrana bogata voćem i povrćem. Počnite od izbacivanja ,,nepotrebnog’’ poput grickalica i slatkiša, zamenite brzu hranu kuvanom hranom (ako ne stižete da kuvate, u većini većih marketa možete kupiti gotovu kuvanu hranu) i uvedite sebi zdravu voćnu užinu.

Neke od namirnica koje najviše doprinose jačanju imuniteta jesu đumbir (ima i protivupalno dejstvo) i beli luk (sastojak alicin pomaže kod raznih zdravstvenih problema).


2. Dovoljan unos tečnosti i upotreba čajeva

Svaki organizam funkcioniše drugačije, pa je stoga nezahvalno govoriti o okruglim brojkama litara vode dnevno koje svako od nas treba da unese. Najbolji vodič je sledeći: ne dozvolite sebi da ožednite. Ako osetite žeđ, to znači da ste već dehidrirali. Ukoliko niste disciplinovani sa unosom tečnosti, možete instalirati aplikaciju na svoj telefon koja će vas podsećati da popijete čašu vode u određenom intervalu. Topla pileća supa je najbolji saveznik za borbu protiv prehlade. Zeleni čaj sadrži antioksidanse i redovnom upotrebom pomaže u borbi protiv negativnih spoljnih uticaja. Ehinacea je takođe jedan od popularnijih čajeva koji služe podizanju imuniteta i borbi protiv upala i infekcija.


3. Vitamini i suplementi

Vitamine je najpreporučljivije unositi kroz zdravu i raznovrsnu ishranu, ali kada imunitet padne, tada uz konsultaciju sa lekarom možete uzimati i vitamine u obliku suplemenata. Najčešće se pominje vitamin C koji se nalazi u citrusnom voću i zelenom lisnatom povrću, a može se uneti i u vidu tableta. Jedan od načina da se unese više vitamina jeste putem zdravih ceđenih sokova koje možete kupiti ili praviti u sopstvenoj režiji. U skladu sa zdravstvenom istorijom, rezultatima analiza i prethodnim infekcijama, lekar vam može preporučiti i druge suplemente poput selena, cinka, magnezijuma itd. Od strane lekara vam takođe može biti prepisana vitaminska infuzija za podizanje imuniteta.


4. Smanjite stres, pušenje i pretaran unos alkohola

Smanjiti stres u svakodnevnom životu je mnogo lakše reći nego učiniti. Međutim, ako već ne možete da eliminišete sve stresogene elemente, postoje laki i brzi načini da sebi makar malo pomognete da se opustite. Svaki dan posvetite određeni vremenski period (makar to bilo samo 10 minuta) samo sebi i nekoj aktivnosti u kojoj uživate. Pokušajte da povremeno odradite kraću meditaciju (možete naći mnogo video predloga za meditaciju na internetu). Zakažite sebi relax masažu. Ne zaboravite da bar povremeno provedete kvalitetno vreme sa prijateljima. Ukoliko osetite da je u nastanku bilo koji problem sa mentalnim zdravljem, ne stidite se da potražite pomoć stručne osobe.


5. Fizička aktivnost i redovan san

Fizička aktivnost je takođe bitan faktor za jačanje imuniteta. Organizam koji je u boljoj fizičkoj formi će se lakše izboriti sa negativnim spoljnim uticajima nego organizam koji nije u dobroj formi. Preporučljivo je da najmanje 30 minuta dnevno posvetite sportu i fizičkoj aktivnosti, a ako niste veliki ljubitelj sporta, u svoj dan možete uvesti šetnju od sat vremena.

Redovan san je možda i osnova svakog jakog imuniteta. Preporučljivo je između 6 i 8 sati povezanog sna svakog dana. Za čvršći i lepši san, pokušajte da posle 18h ne unosite kafu i teške obroke. U poslednjih sat vremena pred spavanje smanjite fizičku aktivnost i svetlost na svom telefonu. Naviknite svoj organizam da svake večeri ležete u isto vreme.


Značaj jakog imuniteta tokom prelaznih perioda i u vreme epidemije virusa


Jak imunitet je tu kao prva odbrana našeg organizma od bakterija i virusa. Naš imunitet određuje koliko ćemo se lako ili teško nositi sa određenim spoljnim negativnim uticajem. Međutim, za vreme epidemije virusa najbolje je pobrinuti se da sa virusom ne dođemo u kontakt. To postižemo održavanjem lične higijene (pranje ruku nakon što ste dodirivali bilo šta što dodiruju drugi ljudi, izbegavanje dodirivanja lica i očiju prljavim rukama), redovnim provetravanjem prostorija i držanjem odstojanja od bar 1 metar od drugih osoba. Pročitajte na našem blogu više o pravilnom održavanju lične higijene.


Kako vam Mobilna sestra može pomoći?


Ambulanta za kućnu zdravstvenu negu ,,Mobilna sestra’’ nudi integrisan servis zdravstvene nege za decu, odrasle i stare. Usluge Mobilne sestre uključuju širok dijapazon medicinsko-tehničkih radnji (davanje infuzije po nalogu lekara, davanje injekcije, nega i previjanje rana, obrada i lečenje dekubitusa, plasiranje i zamena katetera, zamena diska stome), kao i negovateljskih usluga (palijativna nega, pomoć pri kretanju i očuvanju samostalnosti, jutarnja i večernja toaleta sa promenom pelena itd.). Ove usluge se obavljaju na Vašoj adresi na teritoriji Beograda, u terminu koji Vama najviše odgovara.

Ukoliko Vam je neophodno više informacija o uslugama Mobilne sestre, možete nas pozvati na broj telefona 060 32 64 666, pisati nam putem mejla ili u inboks neke od naših društvenih mreža. Molimo Vas da pre poziva pripremite sve informacije o zdravstvenom stanju pacijenta, lokaciji i terminima koji bi Vam najviše odgovarali. Stojimo Vam na raspolaganju!

Vaša Mobilna sestra