5 načina da sprečite dehidrataciju tokom leta

01.07.2022
5 načina da sprečite dehidrataciju tokom leta

 

Visoke spoljne temperature, sparina i vrućina su postale svakodnevnica na našim prostorima tokom letnjih meseci. Jako sunce i veliki broj sunčanih sati tokom leta mogu imati negativan uticaj na ljudski organizam na više nivoa. Čak i kod ljudi relativno dobrog zdravlja duga izloženost suncu i visokim temperaturama može izazvati određene zdravstvene probleme.

 

Unos tečnosti je od odlučujuće važnosti za vaše zdravstveno stanje tokom vrućina. Preporučene dve litre tečnosti na dan su količina koju treba korigovati naviše u svakoj situaciji u kojoj dolazi do obilnog znojenja i dugog izlaganja sunčevim zracima. Ako osećate žeć, to je već siguran znak blage dehidratacije. U znakove ozbiljne dehidratacije ubrajamo:

  • izraženu žeđ
  • suvoću usana i usne duplje
  • grčenje mišića
  • promena boje urina ka tamnijoj
  • nesvestica, dezorijentisanost, zbunjenost, iritabilnost

 

Kako ostati hidriran tokom letnjih vrućina?

  1. Započnite svaki dan velikom čašom vode. Ovo je posebno bitno ako jutro inače počinjete kafom sa šećerom koja vas može dodatno dehidrirati. Unos tečnosti na početku dana je zdrava navika koja vam može funkcionisanje tokom ostatka dana.
  2. Pratite unos tečnosti u toku dana. Posebno tokom vrućina, čovek lako može zanemariti koliko mu je tečnosti zapravo potrebno. Ako zaboravljate da pijete vodu, instalirajte neku od mnogih besplatnih aplikacija koje vas podsećaju kada je vreme za čašu vode.
  3. Ponesite flašicu vode sa sobom i stavite jednu u auto ako vozite. Ne čekajte da ožednite da biste uneli tečnost. Ako vam je naporno da svaki dan kupujete novu flašicu, probajte sa modernim flašicama od nerđajućeg čelika za višekratnu upotrebu.
  4. Ne propuštajte priliku da se rashladite. Povećajte unos namirnica bogatih tečnošću, svežeg voća i povrća. Možete zalediti sitno bobičasto voće u kockice leda koje će oplemeniti svaki napitak.
  5. Kontrolišite unos kofeina i izbegavajte industrijske zašećerene sokove. Umesto toga možete piti ručno ceđene sokove, bez dodatog šećera, boja i aditiva. Na internetu možete naći pregršt recepata i za zdrave smutije ukoliko želite da eksperimentišete.

 

Osim unosa tečnosti, tokom letnjih vrućina treba izbegavati izlaganje suncu u periodu kada je ono najjače, između 10h i 17h. Ukoliko ipak morate na sunce, koristite kreme sa visokim zaštitnim faktorom (SPF 30 ili 50) protiv UVA i UVB zračenja. Redovno obnavljajte zaštitni faktor na koži kako biste izbegli opekotine i trajna oštećenja kože koja povećavaju šansu za dalja oboljenja. Oblačite se u svetlije boje, a materijali neka budu prirodni kako bi mogli da propuštaju vazduh i olakšaju telu da se rashlađuje.

 

Dehidratacija kod starih i ljudi oslabljenog imuniteta

 

Kod starih ljudi, posebno ako su slabije pokretni ili je uključen i neki oblik demencije, veoma je čest slučaj da ne unose dovoljnu količinu tečnosti na dnevnom nivou. U ovakvim slučajevima porodica ili stručni negovatelj treba na sebe da preuzme odgovornost da stari unesu što više vode kako bi se sprečilo slabljenje zdravlja i komplikacije. Ukoliko je već nastupila ozbiljnija dehidratacija, treba se obratiti lekaru koji može prepisati nadoknadu tečnosti u vidu infuzija ili drugog farmakološkog sredstva.

 

Infuzija kod kuće

 

Nadoknada tečnosti, elektrolita i vitamina može se efikasno i brzo postići putem davanja infuzije u kućnim uslovima. Količinu i sastav infuzije prepisuje lekar, a samo davanje sprovodi stručna medicinska sestra ili tehničar.

Infuziju u kućnim uslovima, odnosno vašoj kući ili stanu u Beogradu, možete primiti putem usluga Mobilne sestre, medicinske sestre po pozivu. U najkraćem roku od vašeg poziva ili terminu koji je vama odgovarajuć možete zakazati uslugu dolaska i davanja infuzije na kućnoj adresi putem broja telefona 060 32 64 666 ili 011 71 15 269.

 

Tu smo za vas!

Vaša Mobilna sestra